Sunday, February 17, 2008

Raheleh Asgarzadeh and another women's rights campaigner have been arrested and taken to Evin prison. They are accused of spreading propaganda against the regime in Iran.

Tuesday, February 05, 2008


Iran: Crimes against Humanity

In a letter, Behnam's attorney Mohammad Mostafei informed Stop Child Executions that the execution order of Behnam Zare was sent by Ayatollah Shahrudi to Shiraz Iran and the execution can be performed at anytime. In adition two Iranian sisters convicted of adultery face being stoned to death, and a twenty two year old Iranian man is sentenced to death for drinking alcoholic beverages at home.

Monday, February 04, 2008



از دید من شاعری مثل فروغ فرخزاد را چه مهم می کند؟

فروغ را دو چیز مهم می کند: شهامت و اصالتش. منظورم از اصالت، نظر داشتن به سنت نیست. منظورم بیان رگی و خونی تجربه است. یعنی اول زیستن تجربه و بعد نوشتن. فروغ با خودش راحت است و تعارفی ندارد و این در فرهنگ ایرانی نادر است. شما به شعر دنیا هم که نگاه کنید می بینید که شعرایی مهم هستند و دهه ها پس از مرگشان هنوز در موردشان می نویسند که اصیل هستند و شهامت داشتند: شهامت اصیل بودن، خود بودن! اهمیت او در این است که در فرهنگ "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" خودش بود. مسئله دیگری را هم بگویم. خود بودن او نتیجه تفحص و تلاش انتلکتوال نبود. مثل "خود بودن" آدم هایی که عرق می ریزند تا فردیت داشته باشند. فردیتی کتابی و حتی زوری! او خودش بود. با همه ضعف ها و قوت هایش، با همه آنچه که می دانست و نمی دانست، با همه آنچه که داشت و نداشت. تلاش نکرد چیزی غیر از آنکه هست باشد و در آنچه که بود رشد کرد و در آنچه که بود آری و نه گفت. و این هیچ کار کمی نیست، به ویژه در فرهنگ ما و به ویژه برای یک زن.

بقیه مصاحبه رادیویی در ویژه نامه فروغ

Friday, February 01, 2008


Iran: crimes against humanity

Three hundred jailed Turkmen have been threatened to death. In addition Zamel Bavi, a 29 year old prominent Iranian Arab human right activist and several others were hanged in Ahvaz. Four more by the names of Bavi, Saki, Mazraa and al-Mansouri are accused of armed insurrection and await execution.