Monday, June 11, 2007


گزارشگران مصاحبه ای با من انجام داده که اینجا قابل خواندن است.

گزارشگران: نخستین سمینار سراسری در باره کشتار زندانیان سیاسی در ایران، در تابستان 2005 در کلن- آلمان بر گزار شد. امسال نیز، از 24 تا 26 اوت، دومین گردهمایی سراسری در شهر کلن تدارک دیده شده است. ضرورت بر گزاری چنین گردهمائی هائی را چگونه ارزیابی میکنید؟

شیما کلباسی: مهم این است که ما فراموش نکنیم که بر ما چه گذشته است. اگر از قربانی حافظه اش را بگیری او را به مومی در دستان خود بدل کرده ای. ما دیگر قربانی نیستیم: بازمانده ایم. ولی باز باید مدام حافظه خودمان را در آماده باش نگاه داریم. هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید حتی کوچکترین جزئیات مربوط به جنایات این رژیم را نیز از یاد برد. هرگز! فقط در این صورت می توانیم فاصله اخلاقی خود را با این رژیم حفظ کنیم و از آن مهمتر خود را موظف نگه داریم که در رویارویی با آن از تاکتیک ها ی وی استفاده نکنیم. از این گذشته باید یاد قربانیان آن کشتار و کشتارهای دیگر را گرامی داشت و به بحث پیرامون گام های بعدی در مبارزه با رژیم نیز پرداخت. به این دلایل برگزاری چنین سمینارهایی ضروری است.
مسئله بیشتر از آنکه سیاسی باشد حقوق بشری است. سمینارهایی از این دست را نباید سیاسی کرد. باید همه طیف های آسیب دیده و قربانی داده را گرد هم آورد.