Sunday, June 24, 2007

Partial info on last month's human rights crimes committed by the Iranian regime.

نمونه هایی از نقض حقوق بشر در خرداد ماه

اخبار فعالان جنبش زنان :
رویا طلوعی روزنامه نگار و فعال جنبش زنان به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی مرداد 84 و تبلیغ علیه نظام در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به 6 سال حبس تعزیری محکوم گردید.(ایسنا 2/3/86)

بهاره هدایت از بازداشت شدگان تجمع 22 خرداد 85 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران به 2 سال حبس تعلیقی محکوم شد. نسرین ستوده وکیل مدافع چند تن از فعالین جنبش زنان اعلام کرد: در طول 2 سال گذشته تاکنون 121 مورد اعم از احضار و بازداشت را در مورد فعالان جنبش زنان شاهد بوده ایم و قریب به یک میلیارد تومان به عنوان تضمین اعم از وثیقه و کفالت از فعالان جنبش زنان اخذ شده است.(ایلنا 5/3/86)

دل آرام علی فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع 22 خرداد 85 به اتهام اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع غیر قانونی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.(ایسنا 8/3/86)

نسیم سلطان بیگی فعال جنبش زنان و از شرکت کنندگان در تجمع 22 خرداد 85 به اتهام تبلیغ علیه نظام، شرکت در تجمع غیر قانونی و ایجاد اغتشاش جهت محاکمه به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ایسنا 11/3/86)

عالیه اقدام دوست فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع 22 خرداد 85 به اتهام اخلال در نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمع غیر قانونی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.(ایلنا 19/3/86)

نسیم سلطان بیگی فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع 22 خرداد 85 به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و اغتشاش در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.(ایلنا 21/3/86)

گیتا احمدی و مارال فرخی از فعالین جنبش زنان از متهمان پرونده تجمع 8 مارس روز جهانی زن، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تمرد از دستور پلیس، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن نظم و آرامش عمومی جهت محاکمه به شعبات 13 و 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.(ایلنا 21/3/86)

محمد علی جعفر زاده که به اتهام ادعای نبوت به حکم دادگاه روحانیت محکوم به اعدام شده بود، پس از انتقال به سلول انفرادی در بند 500 روحانیت در زندان اوین تهران اعدام شد.(فعالان حقوق بشر در ایران 6/3/86)
سعید قنبر زهی به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق قیام مسلخانه، عضویت و هواداری از گروهک تروریستی و قتل مامور نیروی انتظامی به حکم دادگاه انقلاب زاهدان و با تائید مراجع عالی قضایی در زندان زاهدان اعدام شد (کیهان 8/3/86)

محمد جابری(معروف به صفا بابا) به اتهام ارتداد از دین اسلام بدستور دادگاه ویژه روحانیت در زندان اوین تهران اعدام شد. دختر نامبرده بنام رقیه جابری به 5 سال زندان محکوم شده و در بند 3 زنان زندانی می باشد.(فعالان حقوق بشر در ایران 11/3/86)


فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
شاخوان حسینی 20 ساله به جرم فعالیت سیاسی در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به 8 سال حبس محکوم گردید. نامبرده از 8 ماه پیش در بازداشت بسر می برد. همچنین هوشنگ قادری 21 ساله به جرم فعالیت سیاسی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب به 4 سال 91 روز به حبس محکوم گردید.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 1/3/86)

مختار دوستی نیا، عبدالصاحب ناصری، مهدی مومنی و علی رحیمی از اعضای مجمع صنفی معلمان ایلام به جرم شرکت در اعتراضات معلمان بدستور مدیر کل سازمان آموزش و پرورش استان برای مدت 3 ماه محکوم به انفصال از خدمت شدند.(کانون صنفی معلمان ایران 3/3/86)

اسد باوی از متهمان پرونده بمب گذاریهای اهواز در دادگاه تجدید نظر اهواز به 10 سال حبس محکوم شد. حکم صادره توسط دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب اهواز به مرحله اجرا در آمد.(ایلنا 4/3/86)
مختار اسدی کارشناس ارشد با 14 سال سابقه خدمت در دبیر ستانهای کرج به اتهام تحریک معلمان مدرسه جابر انصاری ناحیه 3 کرج به عدم حضور در کلاس به حکم هیات بدوی سازمان آموزش و پرورش استان تهران به 5 سال تبعید خارج از استان تهران محکوم شد.(کانون صنفی معلمان ایران 10/3/86)

محسن آرمین نماینده تهران در مجلس ششم به اتهام توهین به مسئولان به پرداخت صد هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.(ایلنا 19/3/86)

یوسف رحمانی پور 25 ساله ساکن شهرستان بوکان به اتهام همکاری با احزاب سیاسی در دادگاه انقلاب بوکان بدون حضور وکیل به 9 سال و 6 ماه حبس محکوم شد. نامبرده اوائل سال گذشته بازداشت و پس از 9 ماه با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 21/3/86)

حسن نوری، برادر مهدی نوری دانشجوی بازداشتی گفت: برادرم سال گذشته پس از اعتراضات مردمی خرداد ماه در آذربایجان بازداشت شد و بر اساس سه پرونده ای که در ارومیه، تبریز و نقده داشت، به 7 سال زندان و 3 سال تبعید محکوم شد. حکم صادره در دادگاه تجدید نظر هم تائید گردید. وی گفت: برادرم از هفدهم اردیبهشت در بازداشت بسر می برد، تنها خواسته ما این است که چند روزی به برادرم مرخصی بدهند تا بتواند امتحانات خود را بدهد زیرا برادرم ترم آخر است و سال گذشته هم به علت بازداشت نتوانست امتحانات خود را بدهد و احتمال اخراج وی وجود دارد.(ایلنا 22/3/86)

خالد محمدی قرا اوغلان اهل یک روستا در حومه شهرستان مهاباد به اتهام همکاری و عضویت در یکی از احزاب مخالف دولت و خروج غیر قانونی از مرز به 3 سال زندان محکوم شد. نامبرده از پانزده ماه پیش در زندان بسر می برد. وی به منظور دریافت امان نامه، به همراه همسر و فرزندش از کردستان عراق به ایران مراجعت کرده بود.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 26/3/86)

جواد کاوسیان استاد دانشگاه تربیت معلم تهران ودانشجوی دوره دکترای این دانشگاه بدستور وزارت اطلاعات، از ادامه تحصیل و تدریس در دانشگاه محروم شد. نامبرده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت می باشد.(ایلنا 28/3/86)

متین ارجان تبعه ترکیه به جرم عضویت در یک حزب کرد مخالف دولت ایران، در دادگاه انقلاب ارومیه بدون حضور وکیل به 10 سال زندان محکوم شد. وی از سال 84در زندان بسر می برد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 29/3/86)

منصور تیفوری نویسنده و مترجم به اتهام خروج غیر قانونی از مرز در دادگاه جزایی مریوان به 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 29/3/86)

اخبار مربوط به زندانيان سياسی :
عباس لسانی از زندانیان سیاسی آذربایجانی در شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذزبایجان شرقی محاکمه شد.(ایسنا 1/3/86)

سهراب جلالی فعال سیاسی و مدنی سنندجی که به 2 سال حبس تعزیری و تبعید به کاشمر خراسان محکوم شده بود و هم اکنون دوران محکومیت در تبعید را می گذراند، مجددا به 5 سال حبس تعلیقی محکوم شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 7/3/86)

هیوا بوتیمار که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از 5 ماه پیش در زندان مریوان بسر می برد، با دست و پای زنجیر بسته بدون حضور وکیل وی و با حضور وکیل تسخیری در دادگاه انقلاب مریوان محاکمه شد.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 8/3/86)

فرهاد وکیلی که اواسط سال گذشته به اتهام ارتباط با یکی از احزاب اپوزیسیون دستگیر شده بود، بیش از 8 ماه است که بصورت بلاتکلیف در انتظار رای دادگاه بسر می برد.(وبلاگ موکریان 11/3/86)

1 ناصر خیر اللهی زندانی سیاسی که مدت 3 سال است بصورت بلاتکلیف در زندانهای اوین، رجایی شهر و اصفهان بسر می برد در اعتراض به انتقال از زندان اصفهان به زندان رجایی شهر اعتصاب غذا کرده است.
(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 12/3/86)

مامورین وزارت اطلاعات در گرگان برای دومین بار طی یکسال گذشته به منزل پدری کیوان رفیعی سخنگوی فعالان حقوق بشر در ایران که از یکسال پیش در زندان بسر می برد ، یورش برده پس از ضبط لوازم، خواهر،برادر و پدر وی را بازداشت و به اداره اطلاعات گرگان منتقل و پس از 8 ساعت بازجویی توام با تهدید با اخذ تعهد کتبی آنها را آزاد می کنند.(فعالان حقوق بشر در ایران 13/3/86)

محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی که در رابطه با پرونده روز جهانی کارگر سال 83 در سقز به تحمل 4 سال حبس محکوم شده و به زندان سنندج تبعید شده، برای انتقال از زندان سنندج به سقز دست به اعتصاب غذا زده است.(ایلنا 21/3/86)

قاضی حسن حداد معاون امنیت دادستانی تهران اعلام کرد: بازجویی از هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش و علی شاکری توسط وزارت اطلاعات وزیر نظر معاونت امنیت دادسرای تهران انجام شده و ادامه دارد.(ایلنا 21/3/86)

هاشم شاهی نیا که به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران، 2 سال پیش در دادگاه بدوی، در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حسن حداد به 5 سال زندان محکوم شده بود، حکم وی در دادگاه تجدید نظر به شش سال و نیم حبس تعزیری افزایش یافته است.(فعالان حقوق بشر در ایران 23/3/86)

شهرام انصاری فر به اتهام فعالیت سیاسی در دادگاه انقلاب سقز به 4 سال حبس محکوم شد. نامبرده از 20 ماه پیش در زندان بسر می برد.(وبلاگ موکریان 24/3/86)

محمد عبداللهی فعال سیاسی که به پنج سال زندان محکوم شده بود، از زندان مهاباد به زندان طبس در استان خراسان تبعید شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 26/3/86)

محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی از متهمان پرونده روز جهانی کارگر سال 83 در سقز گفت: بدستور دادستانی نتوانستم با موکلم در زندان سنندج ملاقات کنم.(ایسنا 29/3/86)

زندانیان سیاسی مفقود الاثر:
قاسم دانشفر 25 ساله اهل مهاباد و عضو یک حزب کردی 24 سال پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان ارومیه منتقل می شود. از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 17/3/86)

منصور عبدالی فرزند عبدالله متولد 1346 عضو یک حزب کرد مخالف دولت 15 سال پیش در منطقه مرزی پیرانشهر هنگام خروج از مرز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی شده است. از آن زمان تاکنون اطلاع موثقی از وضعیت نامبرده توسط خانواده اش دریافت نشده است.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 21/3/86)

یک شهروند اهل سقز به نام احمد شریفی فرزند عبدالله متولد 1335 در دی ماه 1375 در شهر سلیمانیه عراق توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی ایران ربوده شده و به زندان سقز منتقل شده بود. نامبرده عضو یک سازمان سیاسی چپ ایرانی بوده و بعدها به مکان نامعلومی منتقل گردیده و از آن تاریخ تاکنون هیچگونه اطلاعی از وضعیت و یا سرنوشت وی در دست نیست. خانواده و بستگان احمد شریفی خواهان تعیین وضعیت سرنوشت و ناپدیدی وی شده اند.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 29/3/86)